Johannes

“Tio frågor”-serien fortsätter med Johannes Hirv, SO-läraren som brinner fär NO. Johannes jobbade först på högstadiet. Efter sin föräldraledighet var han på mellanstadiet ett tag, men nu är han på högstadiet igen.

Berätta, vem är Johannes Hirv?
Jag är 33 år, kommer från Varberg från början, är gift med Ana och har en fantastisk snart 2 år gammal dotter som heter Emilia. Jag är med i Hillsong Göteborg och har varit med i den kyrkan (som har bytt namn några gånger) sen jag flyttade till Göteborg 2009 för att läsa till lärare. Jag älskar brädspel och är ordförande för en av Göteborgs största brädspelsföreningar. Jag är just nu lärare i NO på hela högstadiet, i matte i klass 8 och är mentor för klass 8. Dessutom är jag antagligen en av de duktigaste på skolan på simning då jag själv höll på i flera år och tävlingssimmade och sen i flera år till som simtränare för andra tävlingssimmare. (Försök gärna att klå mitt gamla personbästa på 50 meter – 28 sekunder och 49 hundradelar!)

Fem ord, som dina vänner säger om dig!
Skäggig, brädspelsfantast, filosof, påhittig och underfundig.

Om du fick en miljon kr i handen, vad skulle du göra då?
Köpa en kebabpizza, en Coca Cola och ett hus.

Vilket, eller vilka fotbollslag håller du på?
-Lärarna

Hur kom det sig att du ville bli lärare?
Jag bestämde mig på gymnasiet. För det första så upptäckte jag att jag är ganska duktig på att förklara saker för folk (och tycker det är roligt). För det andra så insåg jag att jag älskar skolans värld. För det tredje så trivs jag bäst när jag får arbeta med tonåringar.

Varför vill du jobba på Kristinaskolan?
Jag älskar att kombinera skola, jobb och Jesus! Att ha kristna kollegor, morgonsamlingar och att be för maten är helt enkelt fantastiskt! Sen så gillar jag utmaningen att jobba med förortselever. Jag har alltid varit den som fortsätter kämpa när de runt omkring mig ger upp. Och den mentaliteten är det många på Kristinaskolan som delar!

Du har lång resväg till jobbet på Kristinaskolan. Vad gör du på tåget till och från ditt hem i Vårgårda?
Jag spelar en del spel på mobilen, kollar mina mail, läser Bibeln och förbereder morgonsamling, rättar matteläxor, designar brädspel och läser Science Fiction och Fantasyböcker.

Vad gör NO så intressant? Varför ska elever satsa på NO?
I biologin studerar man allt som lever, i kemin allt som går att ta på och i fysiken precis allting som finns, överallt! NO:n missar ingenting! NO:n är människans försök att förstå den världen som Gud har gett oss att bo i. Att studera den är att tillfredsställa sin nyfikenhet och att lära känna Skaparen lite till!
Sen är NO kanske det bästa ämnet på att lära elever en sak de behöver i resten av livet – hur man arbetar systematiskt!

Hurdan är en god elev?
Snäll mot sina klasskompisar, trevlig mot personalen och duktig på att fundera över många olika saker.

Vad betyder tron för dig?
Jag har aldrig riktigt lyckats föreställa mig ett liv utan tron. Varje gång som mina tankar har varit på väg mot ett liv utan Gud har det alltid känts tommare, mer meningslöst och ledsnare. Jag vet att jag inte skulle klara ett liv utan tron på Gud. Det är en lika självklar del av vem jag är som att jag gillar ordvitsar, har ständigt filosofiska resonemang och ALLTID pratar tyst med mig själv. (Och alltid skriver för långa meningar.)