Dick

Reportageserien “Tio frågor” fortsätter. I dessa reportage får du möta olika personer som finns här på Kristinaskolan. Nu har turen kommit till Dick Prybil, en omtyckt profil bland både barn och vuxna på Kristinaskolan.

Berätta, vem är Dick Prybil?
Jag jobbar som vaktmästare och på fritids på Kristinaskolan. Jag är gift med Angelica och bor i Lövgärdet. Vi är med i en kyrka som heter Agape. Jag tycker om att umgås med mina vänner och älskar Jesus och vill leva för honom.

Några ord, som vänner säger om dig!
Snäll, hjälpsam, glömsk, händig.

Vilket, eller vilka fotbollslag håller du på?
Kollar inte så mycket på fotboll. Bilar och mc är roligare!
Om du fick en miljon kr i handen, vad skulle du göra då? Det finns så många människor med olika behov, så en del av dem skulle jag försöka att hjälpa.

Varför vill du jobba på Kristinaskolan?
Jag tycker om att jobba med barn och det är kul att göra praktiska saker som vaktmästare. Det är underbara kollegor, och jag trivs väldigt bra.

Har du något särskilt minne från dina år på Kristinaskolan som du vill berätta?
Vi var ute på promenad då en flicka frågade vad vi gjorde. Jag sa att vi var ute på promenad i skogen. Då sa hon att detta är väl ingen promenad, att gå till McDonalds kallar jag för promenad! Man har ju olika referensramar!

Hurdan är en god elev?
Det är en elev som kan se andra elever och framför allt dom som är ensamma. Empati och kärlek är så grundläggande så om det finns hos oss människor så kommer vi långt.

Vad tyckte du om när du själv var barn och gick i skolan?
Jag tyckte mest om att spela fotboll. Jag gillade också bild, gymnastik och slöjd.

Vad är ditt livs bästa minne?
Det finns inte bara ett!
När jag tog i mot Jesus i mitt liv och fick möta hans kärlek, när jag fick mina 3 underbara barn, när jag gifte mig med Angelica.

Vad betyder tron för dig?
Den betyder allt för mig, hela mitt liv bygger på att Jesus älskar mig, och att jag får ha en personlig relation med honom. Att få uppleva hans kärlek, trygghet, styrka och kraft i livet betyder allt. Han är min trygghet i vardagslivet även när det kan kännas svårt i livet. Tron fungerar verkligen i min vardag. Har man Jesus är man aldrig ensam.