David

Davids föräldrar var med och startade Kristinaskolan. Under Kristinaskolans första år var han elev. Och innan David utbildade sig till lärare var han elevassistent och fritidsledare på Kristinaskolan. Han har också arbetat som lärare i Lund. David är bror till vår musiklärare Philip Flygare.

Berätta, vem är David Djurachkovitch?

En 35-årig halvmontenegrin som är lyckligt gift och har tredje barnet på väg. Jag har alltid fascinerats av livet, och att vi alla finns till på den planeten som snurrar runt solen år efter år. Innebandy och trumspel är något jag tycker är roligt.

Fem ord, som vänner säger om dig!
Öppenhjärtlig, pratglad, idealist och omtänksam.

Om du fick en miljon kr i handen, vad skulle du göra då?
Jag är lite rädd för pengar. Det är inte alla som kan hantera rikedom. Minst 10% skulle i alla fall till välgörenhet av något slag. Ett häftigt trumset med inspelningsmikrofoner till hade varit kul. Min kära fru vill gärna ha ett hus så hon skulle nog vilja bestämma en del…och resa lite vill väl alla göra? Madagaskar eller något ställe där det är skönt att snorkla.

Vilket, eller vilka fotbollslag håller du på?
IFK Göteborg sedan 80-talet, och det kom sig av att de hade Göteborg i sitt namn. Jag håller lite på Milan och Liverpool eftersom min lillebror Philip alltid gjort det, men är egentligen bara intresserad av internationell fotboll om det finns svenskar inblandade.

Hurdan är en god elev?
– En god elev upptäcker och förstår att hon eller han är viktig för både sig själv, sin klass och sin skola. Vad du gör eller inte gör påverkar andra för skolan är ett team.
– En god elev hittar balans mellan rättigheter och skyldigheter. Hon eller han ställer uppbyggande krav utan att skylla ifrån sig.
– En god elev vågar satsa på skolan utifrån sin förmåga, men vågar be om hjälp och tar helt enkelt tillvara på sin studietid.

Vad hoppas du av tiden på Kristinaskolan?
Att alla vi som är där tillsammans skall verka för att det blir en skola som både personal, elever och Gud är stolta över och trivs på…med glimten i ögat 😉

Varför ska man satsa på matematik?
1. Matematik är ett språk som är bra att kunna för att vara en väl fungerande samhällsmedborgare
2. Matematik är en träning i logiskt tänkande, och problemlösning som även kan ha inflytande på andra områden.
3. Att övervinna matematikens utmaningar stärker tilliten och självkänslan – våga tro att du har det som krävs!

Hur var det att gå på Kristinaskolan på 1980-talet?
På min tid fanns bara ettan till sexan. Det var en tid då skolan nästan alltid var rolig. Jag lärde mig mycket, kände mig trygg i skolan (hemma var det ibland jobbigare) och spelade väldigt mycket fotboll på rasterna. Klasserna var små. När jag gick i sexan var det bara jag och fem-sex tjejer, men vi blev en klass tillsammans med femman och där fanns i alla fall tre killar till.

Vad är ditt livs bästa minne?
Lite hemlisar får man väl ha?

Vad betyder tron för dig?
Den får mig att förstå att jag är del av ett stort fantastiskt äventyr i relation till Gud, och hans skapelse. Men den väcker också ständigt nya frågor – både spännande, och jobbiga. Min tro på Jesus driver mig bort från min själviskhet mot ett rikare liv med hopp om ett lyckligt slut i evighet…den innebär att jag lagt mitt liv i Guds hand.