Anna Lövang

Tio frågor

Nästa person vi ska få lära känna lite mer genom att ställa våra 10 frågor är Anna Lövang. Anna jobbar på fritids och med språkstöd för eleverna på lågstadiet.

Berätta, vem är Anna Lövang?

Jag är en lärare, en lillasyster, en vän och både moster och faster. Jag är en lugn och jordnära person som gillar att ta det lugnt och läsa. Samtidigt är jag också en ivrig person som gillar snabba berg-och dalbanor, vintersporter och äventyr. Jag fascineras av naturen och barrskog är min favorit. Gillar även second hand, brädspel och om jag träffar en katt måste jag hälsa.

Fem ord som dina vänner säger om dig!

Mina fyra närmaste vänner sa: Omtänksam, varm, lyhörd, fantastisk och lekfull.

Om du fick en miljon kr i handen, vad skulle du göra då?

Jag hade velat köpa något fint till mina föräldrar eller bjuda mina syskonbarn på någon rolig resa. Jag hade gett bort en del till behövande och sparat en del till framtiden.

Vilket, eller vilka, fotbollslag håller du på?

Hellre utövar jag sport själv än att titta på. Fotboll är kanske ingen första favorit men när Sverige spelar tittar jag och det är extra kul när det går bra för damerna.

Varför vill du jobba på Kristinaskolan?

Kristinaskolan ligger i en så fin miljö med närhet till skog och hela Vättlefjäll nära. Jag ville gärna jobba på en lite mindre skola och där elever kommer från olika delar av världen och pratar olika språk. Jag ville jobba med yngre barn, med svenska och fritids. Kristinaskolan är en plats där jag känner att jag kan lära andra samtidigt som andra lär mig och jag vill jobba på Kristinaskolan för alla härliga barn som ger mig glädje varje dag.

Du jobbar bland annat med språkstöd. Hur gör man för att bli bra på språk?

Mitt bästa tips är att vara en bra och aktiv lyssnare. Att lyssna när andra pratar eller lyssna till någon som läser böcker för dig. Försök också att läsa mycket själv, det finns hur mycket bra böcker som helst, be om hjälp om du tycker det är svårt att hitta. Ett tips är också att chansa och att våga använda nya ord. Det är även viktigt att andra runt omkring är snälla och uppmuntrande.

Nu har du jobbat här några år. Kan du berätta något minne från de här åren?

Mitt första och starkaste minne var från den första skoldagen för läsåret 2018 då var jag helt ny. Lågstadiet samlades och eleverna sjöng ”Det blir en salig blandning när alla får va’ med, det blir en salig blandning precis som det var tänkt” Jag ville jobba på en skola där alla får vara med och där alla får vara sig själv, de sjöng så fint och det kändes som att jag hade kommit rätt. Det kom faktiskt en eller två tårar.

Vad tyckte du själv om när du var elev i skolan?

När jag var liten och gick i skolan tyckte jag det mesta var kul, men svenska, bild, musik och idrott var mina favoritämnen. Jag tyckte om att skriva egna sagor och på rasterna gillade jag att bygga kojor, annars lekte jag mycket med dockor.

Vad är ditt livs bästa minne?

Kanske när jag var liten och pappa berättade att det hade kommit lammungar under natten, jag tog på mig stövlarna och sprang ner till ladugården och fick se dem små svarta lammen stappla sig fram, bräka ynkligt och bara vara sådär gulliga som djurbebisar kan vara. Det bästa med det minnet var att det inte bara hände en gång under min uppväxt, vi hade får och lamm ända till jag blev tonåring.

Vad betyder tron för dig?

Min tro har alltid varit självklar för mig, redan som barn har jag haft enkelt att tro på Gud. Gud är grunden till mitt liv, att jag aldrig känner mig helt ensam, att jag är älskad och värdefull. Gud ger mig motivation till att göra gott för andra och att det alltid finns hopp.

vt-22